Maturitní úroveň angličtiny už na ZŠ díky neurovědě

Hledáte cestu, jak opravdu naučit vaše děti přirozeným a zábavným způsobem angličtinu? V tomto článku vám představíme program, který vám s tím pomůže.

Bouráme předsudky

Než se ale do toho pustíme, je potřeba zbourat některé předsudky o tom, jak se má jazyk učit, abyste se mohli otevřít tomu, jak to dělat jinak.

„Musím se šprtat slovíčka…“

Pokud jste se někdy učili cizí jazyk, tak si nejspíš vzpomínáte na šprtání slovíček, která vám do hlavy prostě nelezou. Sotva se jich pár naučíte a přidáte další, už zapomínáte ta první.

A i když po dlouhé námaze je do hlavy dostanete, tak když slyšíte plynulou angličtinu, je těžké je vůbec v řeči rozpoznat. Zdá se vám, že všichni angličané mluví neskutečně rychle a v té rychlosti se to nedá chytat. A tohle se děje  i vašemu dítěti.

„Moje dítě na angličtinu prostě nemá hlavu…“

Vy pak možná dojdete k názoru, že Vaše dítě prostě na angličtinu nemá hlavu. Ale není to tak. Znamená to jen, že na angličtinu nemá připravený mozek. A tohle je právě první z unikátností, které vám tento program nabízí: Nejprve vašemu dítěti připraví mozek na angličtinu. 

Příprava mozku na angličtinu

A co to vlastně znamená, že program připraví (nejen) dítěti mozek na angličtinu? Na začátku bude dítě procházet sérií cvičení, které se moc angličtině nepodobají, bude trénovat náslechy zvuků a slov pomocí patentované technologie roztažené řeči.

Tím se mu do mozku otisknou fonémy angličtiny, které mu tam chybí. Jejich absence způsobuje právě to, že se mu řeč zdá příliš rychlá a nesrozumitelná. Roztažení řeči v cvičeních se postupně zkracuje a na závěr už dítě jasně slyší jednotlivá slova v běžné mluvené řeči. A má to ještě jednu nečekanou výhodu:

Když člověk angličtinu správně slyší, tak jí dokáže i správně vyslovovat, takže se výrazně zlepší i výslovnost. 

Ale tím příprava mozku na angličtinu ještě nekončí. Vzpomínáte si, jak vám slovíčka prostě nelezla do hlavy? Je to tím, že vaše základní kognitivní funkce potřebné k učení jako jsou soustředění, paměť, řazení nebo zpracování informací v mozku fungují hůře než ve vaší mateřštině. Když se učíte cizí jazyk, musíte se usilovněji soustředit a i tak si méně pamatujete. A když už se něco přece jen naučíte, trvá vám déle to v mozku zpracovat a vaše reakce v novém jazyku jsou proto pomalejší. Určitě to znáte, že z vás pak cizí řeč leze jak z chlupaté deky.

Kognitivní funkce se ale díky poznatkům neurovědy dají trénovat a posilovat. A i tohle je obsaženo v té přípravě mozku na angličtinu v programu SciLearn English. Učení pak jde snadněji a také mnohem rychleji.

Takže díky přípravě mozku na angličtinu student získá schopnost slyšet angličtinu jasněji, což znamená rozpoznávat jednotlivá slova v běžné mluvené řeči a dokáže se lépe soustředit, více si pamatovat a rychleji zpracovávat angličtinu v mozku. Takže mozek je opět připraven na nasávání nového jazyka snadno jako houba, tak jak tomu bylo, když se učil svůj mateřský  jazyk.

Trénink angličtiny

Jakmile je mozek připraven, je potřeba do něj dostat velké množství slovíček a gramatiky, aby člověk dokázal angličtinu používat jako svůj druhý jazyk.

Učíme se česko-anglicky – proč je to problém

Tak se pustíme do práce, ořežeme tužky, vytáhneme zápisníček a už si píšeme slovíčka pěkně česky a vedle anglicky …. a tohle by právě byla ohromná chyba. I když mnoho lidí přistupuje k výuce cizího jazyka tak, že se to bez češtiny neobejde, tak věřte, že obejde. A dokonce to má velké výhody. Pokud se slovíčka učíte tak, že si je napíšete česky a vedle anglicky, váš mozek si navazuje význam slova v angličtině na český význam slova. Tím pádem k porozumění potřebujete v mozku najít český ekvivalent, a tak když mluvíte nebo posloucháte angličtinu, musíte si to v hlavě překládat. Při mluvení v angličtině se vám pak nutně do toho musí plést česká gramatika a jste odkázáni na zapamatování si pravidel gramatiky a jejich výjimek, které prostě od určité úrovně nemůžete být schopni úspěšně uplatňovat. Vytvoříte si tak uměle strop, kam až se s angličtinou dostanete. Protože od určité úrovně už to mozek nezvládá překládat a aplikovat pravidla. 

Učení angličtiny v angličtině

Pokud se ale slovíčka učíte jen v angličtině pomocí obrázků a kontextu, dostávají se vám do paměti podobně, jako se vám do paměti dostávala čeština, když jste byli malí – tu jste si také nemuseli nijak překládat.

Začínáte v angličtině myslet, vnímáte ji jako samostatnou řeč a vytváříte si k ní vlastní gramatické struktury – díky tomu budete schopni v angličtině přemýšlet, rychleji reagovat a nebude se vám to plést s češtinou.

A právě proto v našem programu nenajdete ani slovo česky. Nenajdete tam ani žádná gramatická pravidla a poučky. Budete odkázáni na totéž jako jste byli odkázáni při učení mateřštiny – všechna pravidla si odvodíte a přirozeně je budete správně používat. Když někde uslyšíte nesprávný obrat, budete vědět, že tam byla chyba, stejně jako byste to slyšeli v mateřštině,  i když jí třeba nedokážete gramaticky vysvětlit. Náš program vás angličtinou doslova obklopí a bude s vámi neúnavně trénovat slovíčka i gramatiku od začátku až po pokročilé úrovně. 

Metoda učení – skutečná adaptivita

V dnešním světě moderních technologií a umělé inteligence už totiž umíme vytvořit program přímo na míru studentovi. A teď nemyslím ty rádoby adaptivní programy, které nechají žáka projít jednou lekcí a teprve potom mu otevírají další a říkají tomu učení na míru. Myslím skutečnou adaptivitu, když pokročilé algoritmy dokáží přesně analyzovat odpovědi studenta a podle nich volit další otázky a průběh studia.

Program se tak přizpůsobuje doslova s každým kliknutím myši.  Každý student je jiný, každému jde něco jiného a každý má nedostatky někde jinde.

Takže pokud chceme mít program opravdu na míru, musí se přizpůsobovat ve všech aspektech učení a to nejen probrané látky, ale i třeba i úrovně auditorního zpracování, rychlosti reakcí, nebo kvality čtení žáka. A kdykoliv mu něco nejde, řešit příčinu problému a ne jen její symptomy.

A to právě program vytvořený týmem neurovědců dělá. Vytváří a posiluje centra v mozku, která zpracovávají řeč, a tak buduje pevný základ, na kterém se dá stavět. Jen tak je možné, aby se student učil, jak nejrychleji může. Učí se přesně to, co potřebuje a když mu něco nejde, program to s ním bude trénovat tak dlouho, než se to naučí. 

Jak dlouho trvá než se se SciLearn English naučíte anglicky?

Tohle samozřejmě záleží na každém jednotlivci, protože žádní dva žáci nejsou úplně stejní. Ale podívejme se na průměrné výsledky, které lze očekávat. Pokud žáci začínají na prvním stupni a pracují pravidelně, naprostá většina z nich dosáhne maturitní úrovně před koncem základní školy.

Ale podívejme i na krátkodobější výsledky. V testech se ukázalo, že v asi ¾ žáků postoupí o celou úroveň společného evropského referenčního rámce pro jazyky za jeden školní rok, což je výsledek, který se očekává až za 3 nebo 4 školní roky a ani tak ho většina žáků nedosáhne. Takže můžete počítat s tím, že by se při pravidelném tréninku měl student za školní rok posunout o tolik, co by při běžné školní výuce trvalo 4 roky. Program je vhodný nejen pro děti na základní škole, ale i pro středoškoláky a mohou ho použít i v rámci přípravy na přijímací zkoušky na university v zahraničí.

Obklopení se angličtinou

A stačí dělat jen program SciLearn English k tomu, abyste se naučili dokonale anglicky? Naše odpověď vás možná překvapí – nestačí. Program SciLearn English dětem pomůže připravit mozek na angličtinu, zlepší jim výslovnost, zrychlí jim anglické reakce, naučí je v angličtině přemýšlet, ale je potřeba se angličtinou obklopovat i mimo práci v programu.

Dítě potřebuje setkání s živým jazykem – potřebuje konverzaci v hodině nebo v kroužku angličtiny.

Potřebuje také zažívat úspěchy s používáním jazyka, což lze zařídit třeba tím, že dítěti pořídíte kvalitní časopis v jednoduché angličtině – jako třeba časopis JUMP, se kterým máme výborné zkušenosti. A postupně, jak se dítě bude v angličtině zlepšovat, zařadíte sledování filmů, poslouchání podcastů a dalších příležitostí k  setkání se s angličtinou. SciLearn English dítě postaví na cestu ke zvládnutí jazyka a bude ho na ní provázet po celou dobu až do úrovně dokonalého zvládnutí, ale potřebuje se na této cestě s angličtinou setkávat i na živo.

Vyzkoušet na vlastní kůži – demo programu zdarma

Ale abychom o programu nepovídali jen teoreticky, nejlepší bude nechat vaše dítě vyzkoušet program v demo verzi zdarma. K tomu budete potřebovat počítač připojený k internetu – může to být počítač s Windows, Apple, nebo Chromebook. Program funguje v běžném prohlížeči a budete také potřebovat kvalitní sluchátka s mikrofonem.

Závazek dítěte i podpora rodiče

S výukou má smysl začít, pokud se vaše dítě rozhodne pracovat s programem alespoň 3x týdně po dobu 30 nebo 50 minut. Pokud potřebujete výuku urychlit, nebo pokud jde o nápravu potíží s učením, pak je třeba pracovat 5x týdně 50 až 90 minut.

A jelikož úloha rodiče je klíčová, musí mít žák i rodičovskou podporu.

A co dospěláci a učení angličtiny?

A možná vás napadne otázka, zda je program vhodný i pro dospělé. Program je ve formě počítačové hry a stejně tak jako baví děti, často baví i dospělé. Metoda učení je samozřejmě efektivní pro studenty jakéhokoliv věku. Takže pokud vám nevadí forma výuky hrou, zkuste si demo také.

Vyzkoušejte si demo programu SciLearn English

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů