Jak předejít ztrátě znalostí o prázdninách a pomoci dětem najít zájem o čtení

Blíží se konec školního roku a studenti se těší na letní prázdniny. Pedagogové jsou také připraveni na přestávku, ale také si myslí, že studenti v letních měsících ztrácejí rytmus, v kterém „žili“ ve školním roce – a dokonce i některé dovednosti. Jak můžeme děti povzbudit k tomu, aby nepřestaly v létě číst a učit se? Pojďme si říct čtyři způsoby, jak se vyhnout zapomínání toho, co se děti přes rok naučily o letních prázdninách  a proč je to tak důležité.

Letní zapomínání učení

Vědci se na tento fenomén, který je někdy v USA označován jako „letní skluzavka“, „letní úbytek učení“ nebo „letní neúspěch“, dívají již po desetiletí. Národní asociace letního učení (NSLA) přisuzuje tyto neúspěchy dlouhým letním prázdninám.

Dlouhé letní prázdniny „narušují rytmus nepřetržitého vyučování a následně vedou k zapomínání toho, co se dítě naučilo v předchozím akademickém roce.“

V rozhovoru pro rok 2018 s Education week,  Matthew Boulay , NSLA zakladatel a CEO, o těchto výzvách mluví.

Výzkum Severozápadní evaluační asociace (NWEA) identifikuje kumulativní účinek úbytku letního učení jako jednoho z hlavních faktorů – spolu s výživou, zapojením rodičů a motivací dětí, které prohlubují rozdíly ve výsledcích mezi studenty podle rodinných příjmů. Problém se stává výraznějším pro studenty anglického jazyka, kteří mohou v letních měsících ztratit přístup k anglicky mluvícím dospělým.

Zde je několik způsobů, jak pomoci studentům zůstat v létě bystrými a všímavými a udělat z letního čtení zábavnou formu trávení volného času:

  1. VŠECHNO ČTENÍ SE POČÍTÁ

Dejme dětem a studentům vědět, že všechny formy čtení se počítají. Od krátkých knih, kapitol, fikcí, beletrie, grafických románů a článků z časopisů až po elektronické knihy na mobilních zařízeních, prostě by si měli přečíst, co je zajímá. Audioknihy budují jazykové dovednosti a povzbuzují lásku k vyprávění příběhů a čtenáři, kteří se potýkají s problémy, mohou používat zvukovou podporu spolu při čtení tiskové verze.

Rodiče mohou pomoci tím, že svým dětem čtou, nebo je v letních měsících vezmou na nějakou akci se čtením příběhů například v místní knihovně. Je prokázáno, že čtení dětem nahlas od útlého věku buduje jazykové a čtenářské dovednosti. Čtení dokonce způsobí, že mozek dětí bude pracovat lépe.

  1. JDĚTE VAŠIM DĚTEM PŘÍKLADEM

Řekněte dětem o knize, kterou jste si užili a která nějakým způsobem ovlivnila nebo změnila váš život. Promluvte si se svými dětmi o tom, proč lidé čtou – např. získávají historické znalosti, pro zábavu, dozvědí se zkušenosti a názory ostatních lidí. Zeptejte se jich, co se jim líbí na čtení. Udělejte si seznam „Proč čteme“ pro inspiraci a povzbuzení.

Popište nebo ukažte dětem místo, kde si vy nejraději čtete (třeba křeslo v rohu), jak se připravujete na čtení (uděláte si čaj, zkontrolujte osvětlení) a kdy a na jak dlouho si plánujete čas na čtení (před snídaní po dobu 30 minut, po večeři na hodinu). Povzbuzujte je k tomu, aby si o prázdninách tento čas čtení naplánovali ideálně na každý den, když to okolnosti dovolí.

  1. Vytvořte „čtecí komunitu“

Pokud jste učitel, vyzvěte studenty, aby přinesli knihy, které se jim líbily. Nechte je napsat stručný popis na kartičku, proč milují knihu. Zobrazte knihy a kartičky po celé třídě a poskytněte studentům čas na procházení a učení se od svých vrstevníků. Je možné na konci školního roku zorganizovat celotřídní nebo celoškolskou výměnu knih.

Požádejte studenty, aby vytvořili osobní seznam se čtyřmi nebo pěti tituly, které mají v plánu přečíst v létě, a vytvořte seznam čtení ve třídě, který bude zveřejněn například na webových stránkách školy. Máte-li třídní blog,  zveřejněte myšlenky k zamyšlení jako pasáže z knih spolu s názvem knihy a autora. Třídní blog by měl být studentům v průběhu léta k dispozici, aby se mohli podělit o své reakce na knihy, které čtou. Nezapomeňte přidat aktualizace o vlastním čtení.

  1. POSKYTNĚTE ZDROJE 

Jako učitel sdílejte s rodiči polohu a otvírací hodiny místních knihoven. Pozvěte zástupce knihovny do školy, aby představil studentům a rodičům letní čtenářské příležitosti. Povzbuzujte každou rodinu, aby získala a používala kartu do knihovny..

Poskytujte studentům a rodičům mladších studentů seznamy knih, které jsou přiměřené věku.

Komunikujte s rodiči, jak je důležité nastavit očekávání, že dítě bude číst každý den. Povzbuzujte je, aby četli nahlas, a aby se střídali s dětmi ve čtení a aby při rodičovském čtení ukazovali na slova, které čtou, aby dítě mohlo čtení rodiče sledovat. Dejte rodičům nějaké tipy a taktiky, které obohatí zážitek z čtení doma. Poraďte jim seznam otázek, které povzbudí dítě k tomu, aby o knize mluvilo, například „Co by se mohlo stát dál?“ „Jak si myslíte, že se cítila postava?“ nebo „Proč si myslíš, že se něco stalo?“

ZAJÍMAVÉ ODKAZY PRO RODIČE A UČITELE:

Milióny žáků a studentů po celém světě využívají program pro výuku angličtiny a podporu čtení vytvořený týmem neurovědců, který nejprve připraví mozek na angličtinu a postupně naučí studenty v angličtině myslet, vnímat jí jako svou mateřštinu a výborně vyslovovat. Zkuste to také. Jako rodič podpoříte své děti domajako učitel žáky ve škole 🙂

Dejte dětem a studentům přístup k on-line programu Asistent anglického čtení, který je vytvořen na základě nejnovějších výsledků výzkumů a optimálně vede studenta k úspěchu ve čtení. Program mohou žáci používat jak ve škole, tak doma. Mohou si vybrat texty dle svých zájmů, čtení je pak bude bavit, motivovat a zároveň zlepší jejich porozumění čtenému textu, zvýší slovní zásobu a zlepší angličtinu.

Využijte naši speciální akci pro učitele/školy a pomozte vašim žákům učit se angličtinu až 4x rychleji.

Tip na čtení o prázdninách: Anglický časopis pro děti JUMP

O prázdninách si děti mohou číst v časopise JUMP, psaném tak, že mu porozumí i začátečníci a bavit bude i pokročilé žáky. Poutavé články mohou děti nejen číst, ale mohou si je i na webu zdarma poslechnout a zlepšit si tak výslovnosti i porozumění mluvenému slovu.

Stáhnout ukázkový JUMP zdarma >>

Učitelé angličtiny na ZŠ! Obohaťte výuku angličtiny zajímavými STEM články, videi a pracovními listy

Chcete udělat z výuky angličtiny nezapomenutelný zážitek? Máme pro Vás něco, co Vaše studenty zavede za hranice běžné učebnice - fascinující spojení angličtiny a STEM témat (Science, Technology, Engineering, and Mathematics)!
V naší široké škále 15 článků se spoustou doprovodných materiálů (audio, video, pracovní listy), které vycházeli jako součást anglického časopisu JUMP pro začátečníky (jazyková úroveň A0 – A1, vhodné pro 3. – 7. tř. ZŠ) objevíte angličtinu v novém světle. Zapojte své studenty do téměř reálných situací, kde budou používat angličtinu při prozkoumávání světa vědy, techniky, inženýrství a matematiky.

Registrace je ZDARMA pro všechny učitele! 

Otevřete svým studentům okno do světa angličtiny spojeného se světem STEM a posuňte výuku na další úroveň.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů