Motivovat děti k mluvení anglicky může být náročný úkol, ale existuje několik osvědčených technik, které mohou učitelé a rodiče využít k podpoře jazykových dovedností.
Volně jsme se inspirovali článkem z Oxford University Press ELT, doplnili naše vlastní poznatky a zkušenosti a tady je několik tipů, jak děti povzbudit k mluvení anglicky.
Dobří řečníci mají hluboké znalosti o svém tématu, což jim dodává důvěru. Děti by měly být podporovány, aby si pečlivě prostudovaly témata, o kterých mluví. To jim umožní prezentovat informace jasně a sebevědomě. Využít lze například prezentace nebo skupinové diskuse ve třídě. Ukážeme si to na jednoduchém tématu – zvířata.
Připravte projekt, kde děti budou prezentovat své oblíbené zvíře. Každé dítě si vybere jedno zvíře a zjistí o něm různé informace jako jeho přirozené prostředí, potravu a zajímavosti. Poté budou tyto informace prezentovat před třídou, což jim pomůže rozvinout schopnost předávat jasné a srozumitelné informace.
Sebevědomí často vychází z dobré přípravy a vášně pro dané téma. Naučte děti definovat účel svých projevů – zda chtějí informovat, přesvědčit nebo pobavit. Tato jasnost jim pomůže předávat své myšlenky s přesvědčením a lépe zapojit publikum. Tzv. role-playing různých scénářů může dětem pomoci zvýšit sebevědomí a držet se snáze cíle.
Zorganizujte debatu na téma „Proč bychom měli chránit ohrožená zvířata“. Děti si připraví argumenty a naučí se, jak přesvědčit ostatní o důležitosti ochrany zvířat. Tím si zvýší sebevědomí a naučí se jasně formulovat své myšlenky s konkrétním účelem.
Příběhy mají schopnost zaujmout publikum a udělat projev zapamatovatelným. Povzbuďte děti, aby do svých projevů zahrnovaly osobní příběhy nebo anekdoty. Tím se publikum lépe zapojí a udrží pozornost. Děti mohou začít s jednoduchými osobními zkušenostmi a postupně se posouvat k složitějším příběhům.
Nechte děti vyprávět příběhy o zvířatech, která viděla v zoo nebo na dovolené. Mohou použít obrázky nebo kresby jako vizuální pomůcky a učit se, jak vyprávět příběh s počátkem, prostředkem a koncem, což zaujme jejich posluchače.
Porozumění publiku je klíčové pro efektivní komunikaci. Naučte děti přemýšlet o tom, kdo je jejich publikum a jak přizpůsobit obsah a způsob prezentace jejich znalostní úrovni a zájmům. Děti mohou v rámci cvičení prezentovat stejnou informaci různým skupinám a přizpůsobit svůj jazyk a styl prezentace.
Děti připraví prezentaci o zvířeti, které je fascinovalo. Prezentaci pak předvedou různým skupinám: svým spolužákům, mladším dětem nebo dospělým. Každou prezentaci přizpůsobí podle věku a zájmů publika, čímž si procvičí schopnost adaptovat svůj projev.
Silný závěr je nezbytný pro dobrý projev. Naučte děti shrnout své klíčové body efektivně a zakončit projev silným výrokem nebo výzvou k akci, která zanechá publikum inspirované. Toto mohou děti trénovat například prostřednictvím debat nebo přesvědčovacích projevů ve třídě.
Požádejte děti, aby připravily krátké projevy na téma „Jaké je moje oblíbené zvíře a proč“. Naučte je, jak shrnout klíčové body a zakončit projev silným výrokem nebo otázkou, například „Jaké zvíře byste si vybrali jako svého mazlíčka a proč?“, aby zanechali trvalý dojem.
Zaměřte se na aktivity, které zlepšují jasnost komunikace, jako je parafrázování nebo propojení složitých myšlenek s jednoduššími koncepty. Děti mohou také cvičit neverbální komunikaci, jako je udržování očního kontaktu, používání gest a kontrola váhání při mluvení. Pomozte jim reflektovat účel jejich projevu a vybrat jazyk, který odpovídá jejich cílům.
Vytvořte scénky, kde děti budou muset komunikovat v angličtině, například v obchodě s domácími mazlíčky. Budou se ptát na informace o zvířatech, vyjednávat o ceně nebo řešit různé situace, což jim pomůže zlepšit jejich přirozenou komunikaci v angličtině.
Není důležité hned praktikovat všechny body najednou. Stačí, když se k nim postupně v rámci pravidelných setkávání dopracujete. Trénujte s dětmi vše postupně, pomalu a ideálně ve skupinkách. Děti se pak méně bojí, když mají k sobě 2-3 parťáky, kteří je doplní, vezmou si každý svůj díl prezentace a nejsou na to sami. A o to rychleji a snáze se rozmluví nebo se o to budou více snažit, než kdyby měli pracovat jen sami za sebe.
Implementace těchto technik do výuky může mít významný dopad na angažovanost a sebevědomí dětí při komunikaci v angličtině. Tyto dovednosti jim nejen zlepší angličtinu, ale také poskytnou cenné životní dovednosti v oblasti mluvení a prezentování před publikem.