Musím se k něčemu přiznat. Technologie mě stresuje. I když už čtvrt století učím, píšu a zkoumám využití technologií ve výuce jazyků (wow, to šlo rychle!), neuplyne den, aby mě to nefrustrovalo nebo hůře, neděsilo mě to. A nejsem sám. Většina učitelů, se kterými mluvím, zažívá směs úcty a strachu, pokud jde o technologie a zejména AI, říká Hayo Reinders (TESOL Professor and Director of Research at Anaheim University, USA, and Professor of Applied Linguistics at KMUTT in Thailand).
To vysvětluje, proč na jedné straně nedávný průzkum Imagine Learning ukázal, že 90 % učitelů uvedlo, že AI pravděpodobně povede k dostupnějšímu vzdělávání, zatímco jiný průzkum EdWeek Research Center ukazuje, že více než dvě třetiny učitelů a zástupců škol očekávají, že umělá inteligence bude mít v příštím desetiletí negativní dopad na duševní zdraví dospívajících. Většina lidí vidí výhody i nevýhody, ale všichni pociťují neklid z naší neschopnosti předvídat dopad technologií, zvláště když se stále tak rychle vyvíjí.
Co tedy můžeme udělat, jak pro sebe, tak pro naše studenty, abychom používali technologii způsobem, který odpovídá našim potřebám?
Je důležité rozvíjet široké spektrum digitálních dovedností, které zahrnují pochopení jak pozitivních, tak negativních dopadů technologie. Učitelé by měli učit kritické hodnocení role AI ve vzdělávání a schopnost zaměřovat pozornost navzdory digitálním rozptýlením, které se na studenty valí ze všech stran.
Digitální pohoda znamená používání technologie v souladu s našimi hodnotami a ke zlepšení naší každodenní pohody. Učitelé mohou modelovat zdravé návyky kolem používání technologií a učit žáky regulovat své reakce na sociální média.
Vzdělávání je hlavně a především o lidech a jedním ze způsobů, jak humanizovat učení pomocí technologie, je její využití k posílení vztahů mezi všemi různými zainteresovanými stranami. Technologie by měla sloužit k posílení vztahů mezi žáky, učiteli a komunitou. Učitelé mohou využívat aplikace pro zpětnou vazbu a podporu spolupráce, které žákům umožňují vyjadřovat své nápady a otázky.
Data mohou být mocným nástrojem, pokud jsou správně používána. Ve vzdělávání se nyní generuje obrovské množství dat. Ale data nejsou totéž jako informace. Učitelé by měli zaměřit svou pozornost na užitečné informace, které pomáhají porozumět pokroku žáků, a podporovat jejich kritické myšlení a samostatnost.
Klíčové je zaměřit se na lidi, ne na technologii. Technologii bychom měli využívat k dosažení našich vzdělávacích cílů a osobních aspirací, a to prostřednictvím ochoty experimentovat, učit se a sdílet.
Zdroj článku:
Oxford University Press – Keeping it Human: Four Things Every Teacher Should Consider When Using Technology