Průvodce pro učitele: Cesta za ovládnutím angličtiny pomocí poznatků věd a technologií

Co kdyby existoval jednoduchý návod, jak angličtinu učit přirozeně, rychle, zábavně? Něco, co by pomohlo všem dětem, které zatím nejsou schopny angličtinu v praxi použít.

Ať jsou na prvním nebo druhém stupni, symptomy jsou stejné. Nerozumí mluvené řeči. Mají špatnou výslovnost. Slovíčka jim nelezou do hlavy. Gramatická pravidla neumí aplikovat v mluvené řeči a často ani v písemném projevu.

Některé děti to vzdávají. Jiné se snaží a stejně jim to nejde. Více než polovina českých školáků nedosahuje předepsané jazykové úrovně. Čím to je? Nemají na angličtinu hlavu?

Ne. Nemají jen na angličtinu připravený mozek. Ale co když existují 2 kroky, které studentům umožní si mozek na angličtinu připravit a dosáhnout tak maturitní úrovně už na základní škole?

Angličtinu se děti naučí na maturitní úroveň za šest let, mohou to zvládnout už na základní škole…

Kde metody selhávají

Než se pustíme do toho, jak učit angličtinu přirozeně, je potřeba se podívat na to, jak se řeč přirozeně rozvíjí, což nám i ukáže, kde tradiční metody selhávají. Jazyk se začíná rozvíjet ihned po narození a přestože dítě začíná mluvit až kolem prvních narozenin, to nejdůležitější pro rozvoj jazyka se už v jeho mozku odehrálo. Je to vytvoření otisků fonémů. Díky nim je dítě schopné rozpoznávat základní stavební částice řeči. To mu umožní v mluvené řeči slyšet jednotlivá slova. K těm pak postupně přiřazuje význam a začíná řeči rozumět.

K otištění fonémů dochází podle výzkumů v prvních šesti až devíti měsících života. To odstartuje rapidní rozvoj jazyka, který pokračuje až do nástupu do školy. V šesti letech je dítě schopné řeč velmi dobře ovládat.

Proč se ale děti nejsou schopny druhou řeč při použití tradičních metod ani za šest let naučit?

Důvodů je hned několik. Tradiční metody přeskakují přirozené kroky v rozvoji řeči a učí další řeč jako by to byl jakýkoliv jiný předmět. Podívejme se na to podrobněji.

Učení jazyka

Chceme-li dítě naučit třeba fyziku, potřebujeme ho naučit dovednost, o které bude přemýšlet ve své mateřštině. Učíme ho fyzikální názvy – nová slova, učíme ho fyzikální zákony – pravidla. Dítě si přidá nová slova do svého slovníku, zapojí své kognitivní funkce, aby pochopilo a zapamatovalo si principy zákonů a pomocí opakování a tréninku si novou dovednost osvojí.

Použijeme-li ale tento přístup ve výuce jazyka, narazíme na jeden zásadní problém. K tomu, aby si dítě jazyk osvojilo, potřebuje se naučit v novém jazyku přemýšlet. To ale znamená, že si v mozku potřebuje nejprve vytvořit nové struktury, kde bude nový jazyk zpracovávat.

Aby k tomu mohlo dojít, je potřeba začít s tím, co mozek při učení nového jazyka potřebuje jako první – otištění fonémů, aby dokázal novou řeč správně slyšet. Aby neměl pocit, že rodilí mluvčí mluví příliš rychle a drmolí.

Nová řeč potřebuje vytvoření nových struktur v mozku, aby v ní žák mohl přemýšlet. Bez toho nelze řeč ovládnout.

Příprava mozku na angličtinu

Otištění fonémů je snadné v prvním roce života, ale poté mozek tuto dovednost ztrácí. Naštěstí neurovědci přišli na způsob, jak pomocí tréninku mozku tuto dovednost naučit během několika málo měsíců. Tím to ale teprve začíná. Když dítě angličtinu začne správně slyšet, je potřeba, aby se na ní dokázalo soustředit, aby si dobře pamatovalo anglická slovíčka a aby novou řeč dokázalo rychle zpracovávat v mozku.

Pokud jste někdy zažili pocit, že ze sebe nemůžete něco v angličtině dostat tak rychle jako v češtině, víte o čem mluvím. Zkráceně řečeno, dítě si potřebuje trénovat základní kognitivní funkce v novém jazyku, protože doteď si je trénovalo jen ve své mateřštině. Takže v novém jazyku mu fungují jen omezeně, a proto učení jazyka jde ztěžka a pomalu.

Mozek připravený na angličtinu se učí snadno a rychle. A když mu to jde, tak ho to i baví. 🙂

Mozek lze připravit už za jedno pololetí.

Čas strávený jazykem

Pojďme se ale podívat na další aspekt, který způsobuje to, že učení našich školáků tradičními metodami selhává. A to je čas strávený s jazykem. K tomu, aby se základy nové řeči vytvořily co nejrychleji a dítě mohlo začít zažívat úspěchy v angličtině, které ho motivují pokračovat v učení, je potřeba jazyk intenzivně trénovat. A to se bohužel neděje.

Cesta za ovládnutím angličtiny pomocí poznatků věd a technologií

Co tedy s tím? Jak se můžete Vy jako dospělý, nebo Vaše dítě nebo Vaši žáci ve třídě naučit efektivně anglicky?

Vše podstatné jsme shrnuli do průvodce (nejen) pro učitele Cesta za ovládnutím angličtiny pomocí poznatků věd a technologií, který si můžete po registraci stáhnout zde >>

Dozvíte se v něm, proč proč tradiční metody výuky nejsou dostatečné a kde konkrétně selhávají, dále jak moderní vědecké poznatky mění pravidla hry v učení angličtiny a jaké jsou 2 kroky k úspěchu – praktický návod, jak tuto metodiku aplikovat pro Vaše dítě nebo pokud jste učitel ve Vaší třídě.

Učitelé angličtiny na ZŠ! Obohaťte výuku angličtiny zajímavými STEM články, videi a pracovními listy

Chcete udělat z výuky angličtiny nezapomenutelný zážitek? Máme pro Vás něco, co Vaše studenty zavede za hranice běžné učebnice - fascinující spojení angličtiny a STEM témat (Science, Technology, Engineering, and Mathematics)!
V naší široké škále 15 článků se spoustou doprovodných materiálů (audio, video, pracovní listy), které vycházeli jako součást anglického časopisu JUMP pro začátečníky (jazyková úroveň A0 – A1, vhodné pro 3. – 7. tř. ZŠ) objevíte angličtinu v novém světle. Zapojte své studenty do téměř reálných situací, kde budou používat angličtinu při prozkoumávání světa vědy, techniky, inženýrství a matematiky.

Registrace je ZDARMA pro všechny učitele! 

Otevřete svým studentům okno do světa angličtiny spojeného se světem STEM a posuňte výuku na další úroveň.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů