Jak pomoci dětem při práci

s programem SciLearn English 

Každé dítě je jiné. Některé děti trpělivě zvládají si k programu pravidelně sedat a trpělivě v něm pracovat a skrze špatné odpovědi se trpělivě naučit, jak je to správně, i když jejich pokrok je třeba i velmi pomalý. A pomoc učitele či rodiče nepotřebují.  Ale většina dětí takovou trpělivost nemá a pokud v programu narazí na problémy, s kterými si samy neumí poradit, nebo je nová látka příliš těžká (toto se stává většinou u těch malých dětí), většinou trpělivost ztrácejí a ztrácí tak i ochotu s programem pracovat a angličtinu z programu "nasávat". A to je velká škoda. Ideální je, pokud mají SciLearn ve škole a mají k dispozici učitele, který s nimi látku procvičuje při hodinách angličtiny. Ale i přes naši velkou snadu dostat program SciLearn English do více škol v ČR, většina dětí pracuje s programem doma bez pomoci učitele angličtiny. V takové situaci může pomoci změna nastavení, pomocné materiály a nebo rodič, pokud má čas, chuť a aspoň základní znalosti angličtiny. 

Pak se podaří dítěti pomoci, aby zase získalo motivaci a chuť s programem dál pracovat a zlepšovat si svou angličtinu - a o to jde nám všem především 🙂

1. Možnost změnit nastavení programu z 30 na 50 minut

Práci v programu aspoň 3x týdně po dobu 30 minut je minimální doba práce dítěte v programu, aby to mělo aspoň nějaký smysl. Samozřejmě intenzivnější práce povede k intenzivnějším výsledkům. Tento režim je základní, který lektorka většinou nastavuje při nastavování modulu. Ale je možné na žádost rodiče (po domluvě s rodičem) nastavit práci v programu 3-5x týdně 30-50 minut. Bez ohledu na nastavení ale žák může pracovat v programu kdykoliv se to hodí jak často a jak dlouho chce - nastavení se zobrazuje především v reportech, jak dítě "plní plán". Ale je důležité rozumět tomu, že při nastavení režimu 30 minut se zobrazí při přihlášení vybrané 3 hry modulu (každá na cca 10 minut) a při nastavení 50 minut se zobrazí cca 5-6 her her (každá na cca 8-12 minut). Takže je možné požádat lektorku o změnu režimu na 50 minut, jakmile je dítě demotivované a nechce pracovat - pak se zobrazí více her a dítě si může vybírat, které hry chce hrát (a může se tak rozhodnout na nějakou dobu vynechat hru, která je pro něho těžká nebo ho opravdu nebaví). 

2. Možnost přidat pro zpestření další modul

Když se dítě blíží ke konci modulu,  může mít nedohrané už jen dvě nebo jednu hru. To může být pro dítě nudné hrát celých 30 minut jen dvě nebo dokonce jednu hru. Proto je možné požádat lektorku, že chcete zapnout nový modul. Dítě bude prioritně dohrávat starý modul, ale vždy si může pro zpestření přidat jednu nebo dvě hry z nového modulu :-).

3. Možnost na měsíc nebo dva změnit program Fast ForWord na program Reading Assistant Plus

Po zhruba 3 nebo 4 měsících v programu Fast ForWord je vhodné po domluvě s lektorkou vyzkoušet kompatibilnost sluchátek s mikrofonem - vyzkoušet program Reading Assistant (program pro koučované čtení). Ten obsahuje obrovskou knihovnu textů různé obtížnosti a různých žánrů. Je vhodné dětem po dohodě s lektorkou pro zpestření střídat po měsících či po dvou práci v programech Fast ForWord (příprava mozku na angličtinu a intenzivní trénink angličtiny) a v programu Reading Asistant (program pro koučované čtení). Je důležité ale vědět, že změna programu je možná jen na přelomu kalendářního měsíce a nelze poté ten samý měsíc vrátit práci do druhého programu. Takže u velmi malých dětí (které mají ještě problémy se čtením) je potřeba dobře zvážit, zda řeknete lektorce,  aby Vám na celý měsíc Reading Assistant aktivovala, protože pak již nejde ten samý měsíc vrátit druhý program (když třeba zjistíte, že to dítě nezvládá).

3. Pomoc dítěti od rodiče (když má čas, chuť, energii a znalosti angličtiny)  🙂

     a) Jak může rodič dítěti "pomáhat" s angličtinou při práci v programu?

Program se dítěti přizpůsobuje s každým kliknutím. Pokud dítěti něco nejde, bude to s ním trpělivě trénovat. Dítě by mělo odpovídat bez velkého váhání a rozmýšlení, ale ne zbrkle. Ale v žádném případě by se nemělo snažit si vyhledávat odpovědi někde mimo a pak zakliknout správnou odpověď, že to vědělo. Program potřebuje vědět, jak na tom dítě je, aby to s ním mohl natrénovat.

Takže pokud s dítětem při práci v programu sedíte a nová látka je pro dítě příliš těžká nebo stresující, můžete dítěti "pomoci" vysvětlením, ale je nutné v takové situaci odkliknout v programu špatnou odpověď, aby program věděl, že dítě nevědělo samo a znovu mu otázku příště nabídlo znovu pro naučení, zopakování a zafixování správné odpovědi.

     b)  Jak může rodič dítěti "pomáhat" s angličtinou mimo práci v programu?

Možná alternativy, jak dítěti pomáhat, pokud chcete, je - že si vytisknete pomocné materiály - texty/obrázky,... a čtete si dítětem příběhy z programu nebo hrajete hry s obrázkovými/slovními kartičkami mimo práci v programu (například večer v rámci večerního čtení nebo kdykoliv během dne/týdne, kdy Vám to rodinný režim dovolí). Pomocné materiály ke stažení si můžete stáhnout na stránkách pro rodiče, které jsou k danému modulu (odkaz na stránku pro modul, s kterým Vaše dítě pracue, Vám pošle Vaše lektorka). Ale používejte pomocné materiály jako způsob jak trénovat mimo program, rozhodně ne jako nápovědu při práci v programu (a nebo nechte dítě zaškrtnout špatnou odpověď, pokud odpověď zjistí z pomocných materiálů).

4. Pomocné materiály a online hry, které dítěti pomůžou pochopit gramatiku nebo nasát slovíčka 

Pokud na dítě nemáte čas nebo energii se mu věnovat a s angličtinou mu pomáhat (nebo sami anglicky neumíte a nechcete se ji s dítětem učit), můžete dítěti vytisknout pomocné materiály a nechat ho s materiály pracovat samotné. Máme k dispozici také online hry, které pomáhají dítěti pochopit (díky obrázkům) a procvičit novou slovní zásobu (pokud mu systém práce v programu nestačí, aby se slovíčka naučil z programu).

5. Koukněte do reportů, zda a jak často Vaše dítě v programu pracuje

Každý týden v neděli Vám chodí na mail reporty práce Vašeho školáka v programu za proběhlý týden. Informace o tom, co v reportech najdete, jsou zde: Reporty - Fast ForWord - pro rodiče a Reporty - RA PLUS pro rodiče. Pro Vás jako rodiče

Rozepsat, na co se mají v reportech zaměřit

 

6. Dítě nezvládá pocit, že dělá chyby

Dokonalost tohoto programu mimo jiné spočívá v tom, že dítě opakováním a díky chybám učí. Kdykoliv dítě odpoví špatně, hned mu to dá program vědět a ukáže mu správnou odpověď. Trénuje tím jeho mozek, aby si správnou odpověď zapamatoval. Pustí dítě dál jen když si bude jistý, že to fakt válí, jak když bičem mrská. 🙂 Proto se může někdy stát, že dátě má pocit, že už to docela umí a pořád se točí v tom samém bez pokroku a přírůstku procent - pokud je to totiž něco hodně důležitého, program od dítěte může chtít i 100% přesnost. Ale nebojte, často se to nestává.

Přesto ubezpečte dítě, že vůbec nevadí, když dělá chyby, že chyby jsou pro něj způsob, jak se to naučit. Kdykoliv udělá chybu, je potřeba zbystřit, protože se ukáže, jak to tedy vlasně má být. U dětí, které jsou frustrované z chyb, je někdy těžké je přesvědčit, aby se soustředily po špatné odpovědi, protože jsou rozrušeny z neúspěchu a nedávají pozor. Vysvětlete jim, že je to jen hra a tím, že si zapamatují, jak to má být, se jim podaří ve hře lépe uspět. Je ale potřebné, aby dítě zbězile bez rozmyslu zbrkle neklikalo, protože tím si způsobí, že procento chyb bude zbytečně velké, progres v grafu/v procentech nebude viditelný a dítě si bude muset danou část zopakovat.

7. Nadpis problému

Text


Klidně dělejte chyby - chybami se člověk učí

Práci v programu většinou nepotřebujete doplňovat učením se z papíru

Už jsme říkali, že se vám program přizpůsobuje a trénuje s vámi vše až do úplného natrénování. Když tedy například chcete trénovat slovíčka, je mnohem zábavnější a účinější, když je natrénujete v programu, než abyste si je nechali poslat a učili se je z papíru. Nicméně někteří studenti prostě bez papíru nedokáží žít, a tak, pokud mezi ně patříte, obraťte se na svého učitele a ten vám je může poslat. Ve vyjímečných případech, kdy vám nepůjde třeba něco ze složitější gramatiky nebo si chcete texty projít i z papíru, tam to má svůj smysl, a učitel vám vše potřebné zašle. Jen se pokuste ubránit pokušení si k tomu psát český překlad.

TIP pro rodiče: Pokud neumíte dobře anglicky a stane se vám, že ani vy nerozumíte tomu, co vaše dítě v programu dělá, vzpomeňte si na to, že ne vždy je nutné mít vše pod kontrolou. Program může být v některých částech pro dítě i dost náročný, ale je postavený tak, že pokud dítě bude motivováno a bude pracovat s chutí (nebude se bránit učení), tak se to vždycky zlomí a dítě bude dělat nečekané pokroky. Jako jakákoliv nová dovednost i tohle učení nebude vždy jen procházka růžovým sadem, ale když vydržíte, budete nadšeni výsledky.

Přihlášení se do programu

Nejprve budete potřebovat odkaz. Klikněte na tlačítko, které vás vezme na přihlašovací stránku a tu si dejte do oblíbených a případně si ji přidejte i na lištu. Příště už jen kliknete na uložený odkaz. 

Přihlašovací údaje (uživatelské jméno a heslo) vám zašle lektor.

TIP 1: Pokud byste se někdy přihlašovali třeba z jiného počítače a potřebovali jste rychle najít odkaz, stačí když půjdete na hlavní stránku SciLearn.cz a dole v patičce kliknete na link v sekci Přihlášení - Vstup pro studenty.

TIP 2: Pokud byste někdy potřebovali zadat školu (SCHOOL), zadejte Nuerasoft - PSPM