Jak používat kartičky při výuce angličtiny se SciLearn English a časopisem JUMP 

Od září 2020 jsme ve spolupráci s vydavatelstvím časopisu JUMP vytvářeli články s tématikou STEM (Science, Technology, Engineering, Math) a k článku jsou kromě videí, audio nahrávek a pracovních listů také vždy k dispozici i kartičky (flashcards) k tisku a vystřižení. Učitelé je mohou při výuce s použitím STEM článků využít. Články s nahrávkami, videi, pracovními listy i kartičkami jsou po registraci zdarma k dispozici zde >>. A zde v článku najdete několik tipů na aktivity s kartičkami.


Kartičky jsou tištěny tak, že mají obrázek a název na přední straně a krátký popisek na zadní straně. Pokud použijete dvě kopie, můžete si ustřihnout na další kartě název a vytvoříte si tím tzv. 3-složkové karty, se kterými se běžně pracuje v montessori pedagogice. Můžete pak pracovat jen s obrázkem, nebo jen s nápisem, nebo žáci mohou přiřazovat obrázek k názvu.

Pojďme se teď podívat na několik aktivit, které se s těmito kartičkami dají dělat.

Představujeme nová slova

Kartičky v našich článcích představují tzv. klíčová slova, ta mohou být pro žáky nová. Pokud žáci slova neznají, využijeme kartičky nejprve k tomu, abychom jim slova představili. Ukážeme obrázek i s názvem a slovo vyslovíme.
Vystačí nám jen angličtina

To, že je na kartičce obrázek nám pomůže, abychom nemuseli používat češtinu k vysvětlení významu slova a děti se tak lépe soustředí na anglický název a přiřazují si význam k předmětu a ne k českému ekvivalentu. Podobně, jako to dělaly, když se učily svou mateřštinu, například “dog” je pro ně zvíře určitých charakteristik a ne “pes”.

Používáme rámce

Když představujeme slova, je vhodné představovat je v krátkých větách, tzv. “frames” nebo-li rámcích. Typickým rámcem je například věta “To je …” nebo “Podívej se na ….” Dítě se tak učí slovo vnímat rovnou v tomto rámci, který je mu známý, a věnuje tak pozornost novému slovu a snadněji si ho pamatuje. Je to přirozený způsob, jak je náš mozek nastaven rozšiřovat si slovní zásobu.

Upevňujeme nová slova

Teď na řadu přichází kartičky, které si žáci vystřihli ze svých časopisů. Můžeme slovo vyslovit a nechat žáky ukázat kartičku s obrázkem vysloveného slova. Nebo můžeme ukázat jen obrázek a žáci ho mohou pojmenovat. Můžeme také ukázat několik karet a zeptat se, která z nich je “…” a žáci odpoví tím, že
zvednou odpovídající kartu. Pokud žák pracuje sám, může si přiřazovat obrázky ke slovům (pokud si slovo odstříhl z kartičky).

Teď se podíváme na pár dalších aktivit, které žákům pomohou rozšiřovat si slovní zásobu:

Trénujeme paměť #1 – Co chybí?
Jakmile žáci zvládnout prvotní představení slovní zásoby, je čas začít trénovat. Oblíbenou hrou je “Co chybí?” Ukažte žákům několik karet, pojmenujte je. Pak žáci zavřou oči, vy jednu (nebo více) karet odstraníte a po otevření očí, žáci hádají, co chybí. Musí přitom vyslovit slovo, což je dalším krokem v přirozeném osvojování slovní zásoby.

Trénujeme paměť #2 – Kde je?
Tahle aktivita je spojená s pohybem, který také pozitivně přispívá k zapamatování slov. Učitel zvedne kartu, pojmenuje ji a požádá žáka, aby ji uložil na nějaké místo ve třídě (vše samozřejmě anglicky, takže si žáci trénují i porozumění dalším obratům jako třeba “on the desk”, “under the chair”, “in the corner” apod. Tohle zvládnou i nejmladší děti, i pokud se s těmito slovy ještě nesetkaly. Stačí jim párkrát ukázat, co to znamená, (bez použití češtiny) a velmi brzy začnou rozumět a odvozovat význam. Když jsou karty rozmístěny, učitel se ptá, kdo ví, kde je ta či ona karta a žáci pro ni dojdou a přinesou ji. Je zajímavé se přitom zamyslet nad tím, co se děje v mysli žáka. Učitel vysloví slovo, žák si ho v mysli spojí s obrázkem (nikoliv českým slovem), zapátrá v paměti, kde se tento obrázek nachází, spojí si ho s místem, kde je uložen a dojde pro něj. Cestou myslí na obrázek a na slovo, kterému správně porozuměl a vzpomněl si, kde je umístěn. To vše přispívá k tomu, že se mu výraz vrývá do paměti.
Hádej, co je to? (používáme zadní stranu karty)
Jakmile se žáci seznámí s celým článkem, můžete přistoupit k tomu, že použijete i zadní stranu karet k tomu, že položíte otázku “What is it?” a přečtete text na zadní straně. Žák odpoví a může se ujistit tím, že si kartičku otočí.

Hra Vyjmenuj 3 …

Oblíbenou hrou je také hra “Name 3 …“, kdy žák má za úkol vyjmenovat 3 věci nebo aktivity. Když použijete například kartu, na které je slovo “metal”, můžete hrát “Name 3 things made of metal”.

Jednotlivé kartičky a texty ze zadní strany jsou také ve videích, které jsou k článkům k dispozici. Žáci si proto mohou výslovnost předem natrénovat a přijít do hodiny už připraveni a naladěni s kartičkami pracovat. Nebo pokud se raději ujistíte, že všichni video zhlédnou, můžete ho pustit ve třídě, a pak pokračovat ve hře.

Pár tipů na závěr

S žáky, kteří mají pokročilejší angličtinu, můžete kartičky využívat ke konverzačním hrám. Mohou karty například zamíchat a vymýšlet příběhy, kde používají slova z karet v pořadí, v jakém se karty zamíchaly. Můžete také spojit karty z více článků pro větší variabilitu a zábavu.

Fantazii se meze nekladou a nejdůležitější je udělat z toho zábavu, protože když to děti baví, rychleji se učí, a také zapojit co nejvíce konverzace, protože konverzace s člověkem je to, co dětem žádný online program nedá.
Takže pokud Vás naše hry s obrázkovými kartičkami pro výuku angličtiny zaujaly, STEM články s nahrávkami, videi, pracovními listy i kartičkami ke stažení a tisku jsou po registraci zdarma k dispozici zde >>.

Přejeme mnoho radosti s našimi STEM články, dalšími materiály včetně karet a těšíme se na Vaši zpětnou vazbu.

Učitelé angličtiny na ZŠ! Obohaťte výuku angličtiny zajímavými STEM články, videi a pracovními listy

Chcete udělat z výuky angličtiny nezapomenutelný zážitek? Máme pro Vás něco, co Vaše studenty zavede za hranice běžné učebnice - fascinující spojení angličtiny a STEM témat (Science, Technology, Engineering, and Mathematics)!
V naší široké škále 15 článků se spoustou doprovodných materiálů (audio, video, pracovní listy), které vycházeli jako součást anglického časopisu JUMP pro začátečníky (jazyková úroveň A0 – A1, vhodné pro 3. – 7. tř. ZŠ) objevíte angličtinu v novém světle. Zapojte své studenty do téměř reálných situací, kde budou používat angličtinu při prozkoumávání světa vědy, techniky, inženýrství a matematiky.

Registrace je ZDARMA pro všechny učitele! 

Otevřete svým studentům okno do světa angličtiny spojeného se světem STEM a posuňte výuku na další úroveň.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů